Achter de schermen bij de sociale dienst

maatschappelijk werkers
Cliënten een hart onder de riem steken, weer in hun kracht zetten en echt iets kunnen betekenen voor hen: dat is wat deze job zo boeiend maakt.
Wat doe je precies als maatschappelijk werker binnen gemeente Pelt en waarom?

Tine: Ik ben deel van het team maatschappelijke dienstverlening. Ik sta in voor de langdurige begeleidingen. In mijn job krijg je inzichten over wat er leeft binnen de gemeente. Op basis daarvan ga ik aan de slag met de hulpvragen. Deze kunnen van verschillende aard zijn: juridisch, socio-emotioneel, administratief, financieel,…

Ik ben maatschappelijk geëngageerd om op pad te gaan met de cliënten en hun situatie te verbeteren of op zijn minst te stabiliseren. Door een vertrouwensband te smeden sta ik niet 'voor' hen, maar 'naast' hen en denk of zoek ik samen met hen naar oplossingen. 

Jordi: Dirk en ik hebben ons gespecialiseerd in de problematiek rond vreemdelingen. We staan in voor de begeleiding van nieuwkomers in Pelt. In team vreemdelingen werken we met kleine stapjes. We zorgen ervoor dat mensen vooruitgaan.

Het is belangrijk hen een luisterend oor te bieden zonder te oordelen.

Dirk: Voor sommige mensen verandert de maatschappij te snel. We proberen mensen te helpen om terug hun weg te vinden in het bos van nieuwe regeltjes, wetten en ontwikkelingen.

In deze job is het belangrijk kleine succesjes te vieren en zo van dag tot dag het verschil te kunnen maken.

Waar ben je dagelijks mee bezig?

Tine: Er zit veel afwisseling in ons takenpakket. Zo voeren we veel gesprekken met de cliënt, maar gaan we ook op huisbezoek en wonen wekelijkse intervisiemomenten bij om te overleggen en te leren van collega’s. Het is vaak een verhaal van ‘vallen en opstaan’. Als je cliënten een groei doormaken, haal je daar een hele portie voldoening uit.

Jordi: Uiteraard horen bij onze job ook  de nodige administratieve taken. Die vragen redelijk veel tijd, maar in een team waar we op elkaar kunnen rekenen, weegt dat niet door. 

Dirk: We krijgen de kans om het beleid van de sociale dienst mee vorm te geven. Buiten onze organisatie is er ruimte om mee te werken aan initiatieven binnen de Welzijnsregio. Ik heb het gevoel dat er waarde wordt gehecht aan mijn expertise en ik op deze manier echt kan bijdragen aan het sociaal beleid binnen Pelt.

Wat verwacht je van een nieuwe collega?

Jordi: In deze functie moet je vooral empathisch zijn en kunnen luisteren maar ook grenzen durven stellen.

Tine: Een groot verantwoordelijkheidsgevoel en een sterk geloof in de mens zijn waardevolle eigenschappen. Je werkt altijd vanuit een positieve ingesteldheid.

Dirk: Je kan vooral goed samenwerken. Daarnaast motiveer je mensen door proactief te werken.

Waarom werk je graag voor de sociale dienst van Pelt?

Dirk: Wij staan voor laagdrempelig en menselijk contact. We nemen veel initiatieven op vlak van sociaal beleid. Pelt heeft toch een trekkersrol in de regio Noord-Limburg, als ik dat mag zeggen. Je kan jezelf trouwens op termijn ook specialiseren in een vakgebied, zoals Jordi en ik.

Jordi: Er is hier voldoende aandacht voor het welzijn van medewerkers. Zo hebben we een 'pretloket' dat leuke groepsactiviteiten binnen de dienst organiseert. Het is ook mogelijk om met collega’s te ventileren over moeilijke situaties. Verder hebben we veel vrijheid binnen onze job en kunnen we ons werk zelfstandig plannen. De flexibele werkuren en het werken in eigen regio mag je natuurlijk ook niet vergeten.

Tine: Samenwerken staat centraal binnen onze dienst. Je hebt nooit het gevoel er alleen voor te staan. Samen bereiken we mooie dingen. Zo hebben we bijvoorbeeld samen met verschillende lokale partners in de eindejaarsperiode een prachtige wensboom’-actie gehouden. Hierbij hielpen we kinderen van Peltenaren die het financieel minder breed hebben om toch een cadeautje tijdens de kerstperiode te krijgen. Je merkt dat deze acties echt een verschil maken in de levens van de cliënten.

Naar top